Sanoma Pro on Suomen suurin oppimateriaalikustantaja, joka tarjoaa laadukkaita painettuja ja digitaalisia oppimateriaaleja. Yrityksen tavoitteena on helpottaa opettajan arkea tarjoamalla työkaluja ja sisältöjä opetuksen toteuttamiseen, monipuolistamiseen ja niiden avulla innostaa oppilaita oppimaan sekä saavuttamaan parempia oppimistuloksia.
Tutkimuksen tausta
Oppimateriaalien on vastattava asiakkaiden tarpeisiin, ja tämä edellyttää jatkuvaa asiakkaiden kuuntelemista. Paikallaan pysyminen ei ole Sanoma Prolle vaihtoehto.
Sanoma Pro ryhtyi yhteistyöhön Kuulas Helsingin kanssa ymmärtääkseen entistäkin paremmin lukion opettajien tarpeita.
Tämä tutkimus oli strategiamme kannalta keskeinen, sillä syvällinen ymmärrys opettajien odotuksista ja arvostuksista auttaa meitä keskittymään oppimateriaaliemme ja toimintamme kehittämisessä juuri oikeisiin asioihin.
Pauliina Hanhinen, Customer Insight Manager, Sanoma Pro
Tutkimuksen toteutus
Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, mitä opettajat odottavat oppimateriaalilta, kuinka hyvin Sanoma Pro vastaa näihin odotuksiin ja mihin osa-alueisiin kehitystyössä kannattaa erityisesti keskittyä. Tutkimuksessa selvitettiin myös digitaalisen ja painetun oppimateriaalin roolia opetuksessa ja oppimisessa.
Kohderyhmän valintamotiivien selvittäminen vaatii tehokkaita tilastollisia analyysimenetelmiä, jotta tutkimustulokset heijastavat todellista käyttäytymistä. Kuulas Helsinki panosti vahvasti analyysimenetelmien käyttöön, varmistaen tutkimuksen luotettavuuden ja syvällisyyden.
Meidän täytyi päästä syvemmälle opettajien tahtotilaan kuin mitä pelkät prosentit olisivat kertoneet. Siksi hyödynsimme valintamotiivien mittauksessa MaxDiff-menetelmää sekä koko tutkimuksessa laajemminkin muita analyysimenetelmiä. Tärkeintä oli löytää selkeä suunta, johon seuraavat kehitysaskeleet kannattaa suunnata.
Emmi Korpela, Insight Planner, Kuulas Helsinki
Projektin lopputulema
Projektin lopputuloksena saimme kattavan ymmärryksen lukion opettajien odotuksista oppimateriaaleja kohtaan ja pystyimme tunnistamaan tärkeimmät kehityskohteet.
Tutkimus osoitti, mihin asioihin Sanoma Pron kannattaa erityisesti keskittyä vastatakseen entistäkin paremmin opettajien tarpeisiin.
Projektin lopputuloksena saimme vastaukset niihin kysymyksiin, joihin lähdimme tutkimuksen avulla hakemaan vastausta. Nyt meillä on aiempaakin kattavampi ymmärrys siitä, mitä lukion opettajat arvostavat oppimateriaalissa ja kuinka voimme vastata entistäkin paremmin heidän tarpeisiinsa.
Pauliina Hanhinen, Customer Insight Manager, Sanoma Pro
Loppuyhteenveto
Liiketoimintaa tukevan kehitystyön tulee aina pohjautua kohderyhmän tarpeiden syvälliseen ymmärtämiseen. Asiakasymmärrystä Sanoma Pro kartuttaa kvantitatiivisten tutkimusten lisäksi mm. kvalitatiivisten tutkimusten ja analytiikkadatan avulla. Eri lähteistä muodostuvan ymmärryksen avulla Sanoma Pro voi kehittää toimintaansa aidosti asiakaskeskeisesti.
Yhteistyö Kuulas Helsingin ja Sanoma Pron välillä sujui saumattomasti. On ollut ilo tukea Sanoma Prota tässä merkityksellisessä työssä ja auttaa yritystä saavuttamaan selkeät kehityssuunnat opettajien tarpeiden täyttämiseksi!