Julkaistu: 8.9.2025

Classic Pizza: Strategisia valintoja muuttuvassa pitsamarkkinassa

Arvioitu lukuaika: 3 min.


Classic Pizza on suomalainen premium-pitsaravintolaketju, joka tunnetaan laadukkaista raaka-aineista, huolella kehitetystä tuotevalikoimasta ja modernista ravintolakokemuksesta. Yritys on kasvanut vuodesta 1996 lähtien Hangosta tunnetuksi brändiksi, jolla on ravintoloita ympäri Suomea.

Classic Pizzan tavoitteena on tarjota asiakkailleen arjen keskelle pieni luksushetki – kokonaisvaltainen pitsaelämys, johon voi luottaa jokaisella vierailulla.

Miten erottautua muuttuvassa pitsamarkkinassa?

Pitsakategoria on muuttunut nopeasti ja kuluttajien makumieltymyksissä on tapahtunut merkittäviä muutoksia. Peruspitsa ei enää riitä – asiakkaat etsivät jotakin enemmän. Viime vuosina Classic Pizza onkin kohdannut myös haasteita nopeasti elävässä ravintola- ja pitsamarkkinassa.

Tämän vuoksi Classic Pizzan tavoitteena olikin syventää ymmärrystä asiakkaiden kokemuksista ja selvittää, millaisena nykyinen konsepti koetaan sekä mikä on ketjun asema suhteessa kilpailijoihin. Samalla haluttiin tunnistaa keskeiset oston esteet sekä ne kehityskohteet ja vetovoimatekijät, joiden avulla voidaan kasvaa tulevaisuudessa.  

Tutkimuksessa pureuduttiin erityisesti siihen, mitkä tekijät ohjaavat ravintolan valintaa ja miten Classic Pizza positioituu suhteessa keskeisiin kilpailijoihin.

Lisäksi tarkasteltiin Classic Pizzassa asioimisen syitä ja esteitä, asiakaskokemusta eri osa-alueilla sekä hintaherkkyyttä ja valikoiman toimivuutta.

Osana tutkimusta tehtiin myös motiivipohjainen segmentointi, jolla ymmärrettiin millaisia erilaisia motiivipohjaisia kuluttajaryhmiä premium-pitsakategoriasta voidaan tunnistaa, mihin niistä Classic Pitsan tulisi kasvun näkökulmasta keskittyä ja millaisin kilpailukeinoin.

“Tämä tutkimus oli erittäin mielenkiintoinen syväsukellus premium-pitsakategoriaan ja sieltä löytyviin asiakasryhmiin.

Erilaisten tilastollisten analyysimenetelmien avulla saimme selkeän kuvan kategorian dynamiikasta ja menestymisen eväistä ja pystyimme tunnistamaan, mihin tekijöihin keskittyminen vahvistaa asiakaskokemusta ja kilpailukykyä muuttuvassa markkinassa aina valikoiman ja asiakaskokemuksen kehittämisestä brändiin ja sen kilpailuetuun.

Todella inspiroiva projekti, aivan mahtavan, aina asiakkaistaan kiinnostuneen, dataohjautuvan ja kunnianhimoisen Restelin kanssa!”
– Sari Teittinen, Insight Manager, Kuulas Helsinki

Miten tutkimus toteutettiin?

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena keväällä 2025. Data analysoitiin tilastollisin menetelmin, ja mm. kuluttajien valintamotiiveja tutkittiin MaxDiff-menetelmällä, jossa vastaajat vertailevat eri tekijöiden merkitystä keskenään.

Menetelmän avulla saatiin luotettava tärkeysjärjestys kaikille mitatuille tekijöille sekä arvokasta ymmärrystä siitä, mitkä tekijät vaikuttavat eniten kuluttajien valintoihin.

MaxDiff mahdollisti lisäksi motiivipohjaisen asiakassegmentoinnin, brändien markkinapositioiden vertailun sekä brändien suoriutumisen arvioinnin kuluttajalle merkityksellisissä valintamotiiveissa.

Evoluutio vai revoluutio? – Classic Pizzan strateginen risteyskohta

Tutkimus avasi uudenlaisen ikkunan premium-pitsaravintoloiden asiakkaisiin ja toi esiin neljä selkeää asiakassegmenttiä.

Samalla selkiytyi kuva siitä, mitä asiakkaat todella arvostavat premium-pitsaravintolaa valitessaan ja miten Classic Pizza suoriutuu näillä kuluttajalle merkityksellisillä osa-alueilla kilpailijoihin verrattuna.

Tämä antaa kirkkaan suunnan sille, mihin asioihin kannattaa panostaa, jotta asiakkaiden odotukset eivät ainoastaan täyty – vaan myös ylittyvät.

“Meille Restelillä on todella tärkeää, että päätöksemme perustuvat dataan ja aitoon asiakasymmärrykseen. Classic Pizza on ollut menestystarina markkinassa, mutta pysyäksemme markkinan muutoksessa mukana, on meidän pysyttävä pulssilla markkinassa ja kuluttajien preferensseissä tapahtuvissa muutoksissa. 

Yhteistyömme Kuulas Helsingin kanssa antoi tukea hypoteeseillemme sekä arvokasta, näkemystä siitä, miten asiakkaamme kokevat Classic Pizza brändin ja millaiset tekijät todella ohjaavat valintoja kilpaillussa ja kasvavassa premium-pitsamarkkinassa.

Saimme tuloksista selkeän suunnan tulevaisuuden strategisiin valintoihin, ja yhteistyö Kuulaan kanssa oli todella joustavaa ja asiakaslähtöistä, mutta myös hauskaa! ”
–Ville-Eemeli Junnola, Brändi- ja asiakaskokemusjohtaja, Restel

Asiakastarinat | Asiakasymmärrys | Kuulas Helsinki | Kvantitatiivinen tutkimus

Artikkelin kirjoittaja - Sari Teittinen
Arvioitu lukuaika: 3 min.