Mihin dataan keskittyä juuri nyt?
- Olemassa olevaan
- Puuttuvaan
- Mittaukseen
Mitä tämä tarkoittaa ja miksi asia on tärkeä?
Mitä nyt jo tiedämme?
Olemassa olevan datan pitää nyt kertoa kaikki olennainen yrityksen arvokkaimmista asiakkaista ja hyödyntää tätä poikkeustilan tuotteiden, palveluiden ja viestinnän johtamisessa, suunnittelussa ja testaamisessa. Tyypillisimmillään olemassa oleva data koostuu aikaisemmista tutkimuksista ja yrityksen omasta (1st party) datasta, jonka lähteitä ovat asiakasdata (CRM), verkkopalvelun kävijädata sekä sosiaalisen median seuraajista koostuva data. Nämä kaikki on syytä käydä läpi ja laittaa nyt viimeistään käyttöön.
Mitä vielä emme tiedä, mutta meidän pitäisi?
Ymmärrämmekö kuluttajien arvoissa ja asenteissa tapahtuneita muutoksia? Tiedämmekö millaisia tuotteita ja miten he haluavat ostaa nyt ja kriisin jälkeen? Olemmeko varmoja valitsemastamme suunnasta? Kiinassa COVID-19:n aikaan saamat muutokset ovat heijastuneet kuluttajien käyttäytymiseen myös kriisin jälkeen. Terveellisyys ja hygienia korostuvat ja ihmiset eivät rynnänneet kriisin jälkeen ravintoloihin, vaan välttävät edelleen isoja kokoontumisia ja käyttävät kotiin kuljetuspalveluita. Ruoanverkkokaupassa ei ollut kyse kysyntäpiikistä, vaan se on pitänyt asemansa ihmisten arjessa myös koronan jälkeen.
Mitä mittaamme ja miksi?
Millaisilla työkaluilla mittaamme ja seuraamme kehitystä? Kukaan meistä ei halua joutua brändillään tilanteeseen, jonka korjaaminen ottaa 3-5 vuotta.
Jos sinua kiinnostaa data ja empatia, ole meihin yhteydessä, sovitaan Teams- sessio, ja sparrataan, miten voimme tehdä parempaa bisnestä ja maailmaa tiedon voimalla.