Julkaistu: 22.5.2024

Retail Buying Study on täällä taas!

Arvioitu lukuaika: 2 min.

Retail Buying Study vuosimallia 2024 julkaistiin yhteistyössä Alma Median kanssa Alma Talk -tilaisuudessa 22.5.2024. Voit tutustua mielenkiintoiseen julkaisutilaisuudessa esiteltyyn materiaaliin täällä.

Koronan jälkeen olemme siirtyneet aikaan, jossa epävakaa maailmantilanne on todella ravistellut kuluttajan luottamusta tulevaan. Toisaalta viimeisimmät uutiset antavat jo pientä valoa tunnelin päähän, sillä taantuman on jo uutisoitu olevan ohi. Onko näin, ja miten se vaikuttaa kuluttajien luottamukseen, jää nähtäväksi.

Vähittäiskaupan kuluttaja on kuitenkin hyvin erilainen kuin hän oli koronan jälkimainingeissa vuonna 2022. Fyysisen myymälän rooli kasvaa, ja se kasvaa jopa korkeammalle tasolle kuin mitä se oli juuri ennen koronaa. Toisaalta kuluttajan ostopolku suoraviivaistuu, ja yhä useammin ostopolku halutaan viedä loppuun samassa kanavassa kuin missä se käynnistettiin.

Ja kaikessa tässä (ja paljon muussa) on eroja sukupolvien ja erityisesti kategorioiden välillä.

Vastaamme tutkimuksessa esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin kategoriakohtaisesti:

  • Millaiset arvot ohjaavat kulutuskäyttäytymistä, ja millaisia muutoksia näissä arvoissa on tapahtunut?
  • Mistä kuluttajien ostopolku alkaa, mihin se päättyy?
  • Miten kuluttajien ostokokemusta voi parantaa fyysisessä myymälässä?
  • Miten kuluttajien ostokokemusta voi parantaa verkkokaupassa?
  • Mitkä ovat vahvimpia jälleenmyyjäbrändejä, keillä on eniten parantamisen varaa?
  • Miten sosiaalisen median palveluiden käyttö on kehittynyt, ja miten se näkyy kuluttajan ostopoluissa?
  • Millainen on eri tuoteryhmien käyttö?
  • Mitkä ovat vahvimpia tuotemerkkejä?

Ja vuonna 2024 tutkimme 12 eri tuotekategoriaa:

  • Kauneus ja terveys
  • Rautakaupat
  • Päivittäistavarat
  • Kuluttajaelektroniikka
  • Kodinkoneet
  • Sisustus- ja keittiötarvikkeet
  • Lelut
  • Huonekalut
  • Optikkoliikkeet
  • Urheilu ja ulkoilu
  • Vaatteet ja jalkineet
  • Autot

Tutustu ihmeessä julkaisutilaisuuden materiaaliin. Ja kun kiinnostut siitä, miltä tilanne omassa kategoriassasi näyttää, tai jos haluat lisätietoja tutkimuksesta, ota yhteyttä: teemu.putto@kuulas.fi, 040 592 9410

Uncategorized

Artikkelin kirjoittaja - Teemu Putto
Arvioitu lukuaika: 2 min.