Julkaistu: 9.2.2018

Asiakasymmärrys – yrityksesi kriittisin menestystekijä

Arvioitu lukuaika: 2 min.

Mitä kuluttajat odottavat tuotteiltamme ja brändiltämme? Millainen mainonta on puhuttelevaa? Keitä ovat nykyiset ja potentiaaliset asiakkaamme? Asiakasymmärryksen tuottaminen tutkimuksen avulla on monelle yritykselle normaali osa liiketoiminnan kehittämistä. Näissä yrityksissä asiakasymmärrystä hyödynnetään luontevasti eri osa-alueilla, kuten brändimielikuvan vahvistamisessa, tuoteuudistuksissa ja markkinoinnin vaikuttavuuden parantamisessa. 

Ainutlaatuiset, mutta samanlaiset tutkimustarpeet 

Kuulas Helsinki on tuottanut yrityksille asiakasymmärrystä jo 13 vuoden ajan. Olemme auttaneet niin kuluttaja- kuin B2B-markkinoilla toimivia yrityksiä kirkastamaan brändipositiotaan, tunnistamaan asiakkaiden tarpeita ja kehittämään markkinointiaan. 

Kuulas valikoitui yrityksen nimeksi, sillä se oli Kuulaan perustajan mukaan eräs suomen kielen kauniimmista sanoista. Kuulaan synonyymeja ovat kirkas ja selkeä, ja nämä sanat kuvaavat myös ydintehtäväämme: kirkastamme ja selkiytämme asiakasyritystemme toiminnan suuntaa tutkimuksen avulla. 

Kuulas Helsingille jokainen asiakasyritys on ainutlaatuinen. Oli kyseessä sitten uusi tai pitkäaikainen asiakas, haluamme aina ymmärtää asiakkaan tutkimustarpeen ja miettiä parhaan mahdollisen ratkaisun tähän tarpeeseen. Tuottamamme näkemykset ovat hyvin käytännönläheisiä, sillä mikään ei ole niin turhaa kuin pölyttymään jäänyt tutkimusraportti, jota kukaan ei osannut hyödyntää. 

Me kuulaslaiset saamme asiakkailtamme kiitosta ketteryydestä ja proaktiivisuudesta sekä kyvystämme päästä nopeasti kiinni asiakasyrityksen tarpeisiin. Näemme valtavasti erilaisia yrityksiä ja kuulemme vuosittain tuhansien kuluttajien ja yritysasiakkaiden mielipiteitä. 

Samalla olemme huomanneet, että täysin erilaistenkin yritysten asiakasymmärrystarpeet ovat lopulta yllättävän samanlaisia. Kaikessa liiketoiminnassa on viime kädessä kyse ihmisen tarpeiden ja motiivien ymmärtämisestä. 

Vahvaa asiakasymmärrys- ja mediaosaamista 

Tämän vuoden kesäkuussa Kuulas vahvistui merkittävästi, kun fuusioiduimme IPG Mediabrands Finlandiin ja saimme kumppaneiksi kaksi vahvaa mediatoimistoa, Virta Helsingin ja IUM:n, sisältömarkkinoinnin ja mainonnan ammattilaisen Marvelouksen sekä ohjelmallisen mediaostamisen huippuosaajan R3al Helsingin. 

Kerromme tässä blogissa Kuulaasta ja asiakasymmärryksestä liiketoiminnan kehittämisen välineenä. Toivomme, että voimme näin helpottaa yrityksesi päätöksentekoa oikean kumppanin valinnassa. Siis tervetuloa blogiin ja ota yhteyttä, kun haluat näkemyksellistä tutkimusta liiketoiminnan tueksi! 

Jos asiakasymmärryksen kysymykset sen sijaan vielä mietityttävät, niin ei hätää. Tutkimuksen ei tarvitse olla massiivinen ponnistus ja asiakasymmärryksen luomisessa on mahdollista edetä pienin askelin. 

Vaikka tutkimus vie hieman aikaa ja saattaa tuntua ylimääräiseltä kustannukselta tuote- tai palvelukehitysprosessissa, niin laadukkaan asiakasymmärryksen avulla vältetään harhapolut ja osataan heti suunnata fokus oikeisiin asioihin. Asiakasymmärryksestä voi tulla yritykselle myös tärkeä imagotekijä: kuluttajat arvostavat sitä, että heitä kuunnellaan.